onsdag 22 april 2009

Sångfåglar i Ström


Nej vi har inte återgått till att remixa småfåglar. Men ikväll kollar vi in folk som sjunger till sin elektroniska musik, eller får andra att göra det. Bland de artister vi intervjuar är det extra roligt att ha med junior boys som snart kommer med sitt efterlängtade album Begone Dull Care. Det är tredje skivan i ordningen från den kanadensiska duon och precis som på Last Exit och So This Is Goodbye handlar det om själfull elektronikapop, eller synthpop om man så vill.

Vad det gäller Begone Dull Care så tycker jag nog att det låter lite väl mycket som Junior Boys. Det vill säga, utvecklingen har inte riktigt varit så stor som jag skulle velat. Men samtidigt har de verkligen hittat en fin formel så skivan är inte alls dålig. Bara att jag hoppades mer.

Å andra sidan var det så även förra gången de släppte ett album. Vissa låtar når de högsta topparna, men i längden blir det lite väl samma av samma.

Favoriten på nya heter Work. Favoriten på Last Exit heter Teach Me How To Fight och på So This Is Goodbye är det In The Morning jag blir knäsvag av. Det är tre riktigt fina låtar det.

Att de kommer till Siesta i Hässleholm i sommar är väl allmänt bekant vid det här laget. Jag har ännu inte bestämt om jag ska åka, trots att några andra stora favoriter - Sonic Youth - också spelar. Får se, visste jag säkert att JB kör mina tre favoritlåtar skulle jag nog boka biljett idag.

Inga kommentarer: