onsdag 15 april 2009

Björkspecial i kvällens Ström

Ikväll gör vi ett program som vi har pratat om länge. Till alla säsonger har vi haft en stående önskan om att intervjua Björk. Men det är svårt. Storbolag inom musikvärlden känns lätt kafkaeska - man kommer till en portvakt och knackar på. Blir vänligt bemött men anar att det finns låååånga korridorer att ta sig fram igenom innan man kommer till beslutsfattarna. Längst inne där någonstans sitter Björk och dinglar med benen och så någon byråkrat som visar ett mail och säger: "nå, intervju med ström i p2?", varpå Björk fnittrar och säger "nej, jag har ingen lust".

Eller så fastnar man på vägen, jag vet inte vilket. Det spelar ingen roll. Svenska kontoret för stora skivbolaget har varit hjälpsamt och givetvis önskat att vi ska få intervjua. Men någonstans har det alltid havererat. Kanske beror det på att det är så många som vill göra Björkintervjuer. Eller så finns det ett inneboende motstånd i de där korridorerna mot att göra intervjuer om "artisten inte är aktuell". Jag kan förstå poängen med att artisten vill prata om nytt material. Men när man gör en special vill man ju mer än att prata om senaste singeln, hur bra den än är.

Lite synd är det, hon hade varit rolig att intervjua tror jag. Eller knepig. Eller kanske knepig och rolig.

Att hon varit högst på önskelistan hela tiden betyder kanske inte att hon är vår stora favorit. Jag har blivit knockad av henne två gånger. Ena gången när Debut kom och hon visade mig att hon faktiskt var en artist att räkna med (nej, jag tyckte VERKLIGEN inte om Sugarcubes) och andra gången när hon släppte Homogenic. Den var genial. Efter det har jag alltid lyssnat in och sett vad hon har för sig, men blivit besviken varje gång.

Skälet till det? Mest tydligt blev det när jag såg en dokumentär om hur hon spelade in Medulla. Hon pratade mycket om att ständigt utforska nya gränser och nya områden i musiken och att hon inte väjde för något. En mycket fin inställning som jag har djup respekt för. Samtidigt är det definitivt här problemet ligger. För så fort hon sen öppnar munnen och sjunger. Ja, då låter det Björk. Det är som att hon glömt bort att utveckla sin röst mitt bland alla musikaliska experiment.

Har vi inte den röst vi har? undrar någon kritisk bloggläsare... jo. men sångare går vidare. Lär sig nya tekniker och hoppar över att köra på gammal vana och säkerhet. Det tycker jag tyvärr inte Björk gjort på länge. Hur innovativ hon än varit i musiken är det alltid samma "isprinsessesång". Som jag är trött på den.

Och ändå är hon ett drömobjekt att intervjua. Av mer än en anledning. Hon är ständigt innovativ. Hon har som ingen annan artist gjort knepig elektronika och sålt som smör. Hon har som ingen annan elektronisk artist blivit större än sin egen musik.

Hennes videor och omslag är bara de värda ett program. Så vad man än tycker om rösten är Björk en artist som förtjänar uppmärksamhet. Det tycker jag och de andra på Ström i alla fall. Lyssna ikväll så får vi se om du håller med.

Inga kommentarer: