torsdag 11 december 2008

2008 års 5 låtar

Det här med årsbästalistor är en tradition som är lika rolig som frustrerande. I början och mitten av december börjar redaktörerna maila ut instruktioner och som skribent/jurymedlem är det dags att lägga pannan i djupa veck. Efter att ha gjort ett par listor redan – som täcker lite olika områden, tänkte jag smygdela min kommande årsbästalista för Groove här. Fast inte hela. Groovelistan innehåller också tio bästa album och tre bästa konserter. Här på Strömbloggen får ni se vilka mina bästa låtar under 2008 har varit.

Jag gillar listor. Det är roligt att blicka tillbaka och fundera på året som gått. Vissa låtar har man nästan glömt bort att man gillade så in i h-vete i början av året. Andra låtar blir man överraskad av att de kom under året överhuvudtaget – och inte förra. Det är också roligt att läsa andras listor. Se vad folk gillat, hur mycket man håller med eller inte. Nördigt är ordet. Men samtidigt kul.

Jag tycker inte om listor. I samma ögonblick som man tryckt på sändknappen kommer man utan undantag att komma på minst fem andra låtar som borde platsat – om inte på förstaplatsen, så på fjärde eller femte. Listor kan också vara uttröttande och förutsägbara – eftersom det ofta råder en kritikerkonsensus om vad som är årets skiva, band eller låt. Det blir lätt ointressant.

Sen säger inte listor så mycket som man kan få för sig. När de är nedskrivna går de inte att ändra. Visst, de huggs inte i sten. Men ibland kan man önska att det gick att göra listor som ändrade karaktär varje dag – utifrån det humör man är på. Jag vet inte hur många gånger någon sagt: ”hur fan kunde du missa den och den låten?” ”Varför har du med den där – den är ju inte ens bra?” – med andra ord: när man skriver en lista och publicerar den, objektifierar många och tar det för en allmän sanning. Det är det ju inte. Det är en högst personlig sak.

Nåväl, med detta sagt tänker jag här börja nedräkningen på min årslista över bästa låtarna – så som de kommer att publiceras i Groove. Jag har redan kommit på några som BORDE varit med. Men det skiter jag i. Nu kör jag så här. Jag har ju redan tryckt på sänd en gång.

Inga kommentarer: