fredag 30 oktober 2009

Skivaffären

Häromdagen släpptes "Musik non stop. Pet Sounds i våra hjärtan" av Lennart Persson postumt. Jag har inte hunnit införskaffa den än, men jag anar att det blir bra läsning. Lennart Persson kunde konsten att förmedla ett brinnande engagemang för musik i sina texter. Och Pet Sounds är en institution som förtjänar uppmärksamhet.

Jag minns själv när jag åkte till Stockholm som sextonåring och gick in i Pet Soundsbutiken som då låg på Jakobsbergsgatan. Jag var lite svettig i handflatorna, för alla som jobbade där, eller stod och bläddrade skivor var så coola. Inte alls som den lokala skivbutiken i Oskarshamn där det jobbade fjunmustascher i väst. Det här var Pet Sounds och det luktade läder av alla gothers knarrande jackor. Det var allvarligt och alldeles fantastiskt. Utbudet var det bästa jag sett - då hade jag ännu inte besökt alla megastores eller Amoeba Records...



Jag minns att jag köpte The Neon Judgements "A Man Aint A Man When A Man Aint Got No Horse Man". Den hade precis släppts och jag hade hört "Kid Shyleen" på Lars Aldmans Bommen i P3. Den hade inte övertygat. Men efter att ha snabblyssnat på "Chinese Black" i butiken var det solklart att jag skulle betala de 95 kronorna som stod på lappen där det också stod IMPORT. 95 kronor för en 12" var dyrt. Men jag skulle bara ha den. Eftersom jag var van vid att skicka efter skivor från Hot Stuff i Älmhult, Vinyl Mania i Stockholm eller Tilt i Huskvarna och vänta i dagar på de där paketen kändes det som ett fynd med 95 kronor - ingen frakt! Att också få den där shoppingupplevelsen som Carrie i Sex & The City vet allt om - när någon lägger ner varorna i en kasse åt en, och man går lycklig ut ur butiken. Även om det i Pet Sounds fall handlade om ett buttert konstaterande att man var "synthare" och så en summa - inget fjäsk där inte (just då krävdes det nog att man köpte Nya Zeeländsk rock för att få en uppskattande nick).

Men jag var glad. Jag hittade också Siglo XX "Till The End Of The Night", Coils "The Anal Staircase" på genomskinlig vinyl (!) och, om jag inte minns helt fel, den helt fantastiska Chainsaw-EP:n med mina då största idoler: Skinny Puppy.



Så där var det när man som lantis åkte till storstan. Det var skivaffärerna som gällde. Vare sig det var Folk å Rock i Göteborg, eller Malmö. Eller Rough Trade i London. Det var bara att handla till skivkassarna höll på att spricka - och det var mer än en gång jag bestämde mig för att lägga pengarna på en konstig tolva i färgad vinyl istället för att äta den sista dagen på resan. Don´t try that at home kids.

Med alla ljuva minnen välkomnar jag givetvis en hyllning till en riktig skivaffär - även om jag idag hellre handlar på nätet - och om man blir sugen på mer efter att ha läst om Pet Sounds rekommenderar jag Vinyl Lives - en sajt tillägnad alla vinylbutiker med artiklar och reportage.

Inga kommentarer: