torsdag 1 oktober 2009

Lågbudgetteknik


När hela världen dreglar över iPhones och Apples Appstore knäcker det ena miljonrekordet efter det andra i nerladdade apps resulterar det - som så ofta är fallet - i en motrörelse som går ut på att vara mer lågbudgetteknik. Touch och iDEAL ger ut kassetter lite då och då. Andra kassettbolag har börjat ploppa upp på nätet. Jag kanske borde ha sparat min gamla walkman ändå?

Men det tydligaste exemplet på när lågbudgetteknik möter elektronisk musik under senare år är the buddha machine. FM3:s lilla apparat som imiterar buddhistiska bönemaskiner, men istället för mantran möter man loopade synthljud.

Och nu har Christian Virant (ena halvan av FM3) bestämt sig för att tjäna storkovan. Förmodar jag. För nu släpper han i samarbete med Throbbing Gristle "Gristleism". Vilket måste vara en given succéprodukt till gamla industridiggare som kommit upp sig i åldrarna och vill handla lågbudgetteknik till dyra pengar. Nostalgi är en nästan lika drivande faktor som innovationstörst, vilket ju även Apple känner till. Att diverse flipper, space invaders, och så vidare är tillgängligt som apps till iphonen talar väl sitt tydliga språk?

nåväl. jag har inget emot nostalgi. jag står nog i och för sig över TG-maskinen och lyssnar vidare på skivorna. Men för de som inte har dem och som önskar sig en portabel industrispelare är Gristleism ett tips.

Inga kommentarer: