tisdag 26 maj 2009

på och av

Att bara handlöst förälska sig i ett sound, lyssna på allt som ett bolag eller en artist släpper - följa upp med alla efterföljare, copycats och wannabees. Det har hänt många, många gånger i min musiklyssnarkarriär. Och varje gång är passionen superstark när den kommer, och nästan varje gång blir det svalt och om man har tur: blommar den upp igen. Jag tänker närmast på m-nus som jag tyckte gjorde alla rätt ett tag. Tolva efter tolva gick ner i min skivväska och upp på vinylspelaren, jag älskade varenda litet ljud och varje släpp rymde en hel värld. Men sen - nä - en dag var det inte kul längre. Visst är skivorna som släpps fortfarande bra, men jag är inte där - inte just nu. För jag är rätt säker på att jag återvänder. Det handlar ju som alla vet inte bara om huruvida ett bolag är bra på att släppa ifrån sig spännande och maxade låtar om och om igen. det handlar om mig också. vad jag är sugen på, vad jag är mindre sugen på. Och för varje m-nustolva som kommer känner jag mig bara trött. Jag misstänker att det började med Techno Vocals av min (dåvarande) store favorit Marc Houle. Inte för att den var dålig. Den var grym. Men jag kände inte riktigt likadant för den som för det innan. Efter det har Troy Pierce släppt Gone Astray som inte heller var dum. Men jag saknade glöden och började snegla åt andra håll.

Ett annat bolag som jag föll platt för för några år sedan var Cadenza. Varje ljud, varje omslag, varje... ja, ni vet. Allt var helt fantastiskt. Men förra året var inte så värst för Cadenza. Det var inte dåligt heller. Men det manglade på i sin minimal house/minimal techno-fålla och gjorde inget som jag blev överraskad av, eller kände något stort inför. Därför gläder jag mig rejält när jag nu lyssnar på kommande debutalbumet från Mirko Loko. SeventyNine heter det och släpps 22 juni. För plötsligt är jag där igen. Rodnar lite lätt, pulsen stiger, örgångarna vidgar sig och jag börjar, utan att märka det, nicka lätt i takt. Det är bra grejor. Om det skiljer sig mot Cadenzas produktion under 2008? För mig gör det det.

Inga kommentarer: