torsdag 17 april 2008

Tystnaden

När jag var liten råkade jag hamna framför Ingmar Bergmans Tystnaden som gick på TV. Jag tyckte det var en riktigt skrämmande, konstig film, men kunde inte sluta titta. När jag såg om den för något år sedan insåg jag att jag hade massor av bilder från filmen kvar på näthinnan. Den gjorde alltså ett rejält intryck på den åttaåring (eller nioåring kanske) som jag var då.

När vi pratade favoritljud i Ströms första säsong svarade Richie Hawtin att hans bästa ljud som han drömmer om är tystnad. Jag minns att jag log när han svarade det - och enda gången under en annars väldigt trevlig intervju, blev han lite sur - "ja, men jag drömmer faktiskt om riktig tystnad", sa han lite trumpet. Sen berättade han om sin tinnitus som alltid tjuter i hans öron. Då kunde jag inte relatera till det, men efter en DJ-spelning förra året vet jag exakt vad han pratar om. När det blir riktigt tyst är det ändå alltid ett fint litet pip i mitt högeröra. så nu drömmer jag också om tystnad som jag aldrig kommer att få helt och hållet.

att tystnad och musik hänger ihop hoppas jag att vi lyckades förmedla i gårdagens Ström. jag tyckte att det var ett av de bättre program vi gjort - och min mamma har också mailat och sagt det haha. men det är för att hon tycker vi spelar så stökig musik annars.

det var oerhört intressant att höra Jacob Kirkegaard prata om sina olika projekt kring det som vi normalt upplever som tystnad. hoppas alla lyssnare tyckte det också!

men tyst blir det inte än på ett tag. nu jobbar vi för fullt på kommande program. mer om dem senare.

Inga kommentarer: