tisdag 8 april 2008

Aroma


Toppen på ett fint isberg på fredag - Aroma a.k.a. Discopunk!!

Jag bestämde mig för att kolla läget med Aroma innan hon håller föredrag och spelar på Marie Laveau på fredag kväll. Hon är en gammal Strömveteran och medverkade i förra säsongen. Senast vi sågs var det när hon bjöd Ström, Kvinnosaksklubben och Svaj till Berlin för två veckor sedan. Nu är det dags igen...

Hej Aroma!

Vad ska du prata om på Goetheinstitutet på fredag?


Jag kommer att prata om digital musik och digitala distributionssätt. Om hur man kan sälja musik från eget bolag digitalt.

Du är en ”digital-DJ” som spelar med datorn istället för vinyl eller cd. Vad är fördelen med det?


Det gör att maktförhållandena inom skivdistributionen inte längre är hållbara. Det är inte lika lätt att stänga ute de som inte har råd att köpa dyra vinylskivor, vilket gör musiken mer global och mer tillgänglig. Dessutom så kan man göra mer som DJ när man använder mjukvara.

Vad kan Marie Laveau-besökarna förvänta sig på fredag kväll?

Jag spelar live. Det är fortfarande ännu mer utvecklat att göra det än att DJ:a digitalt. Sport4Minus är en känd mediakonstnär som kommer att skapa snygga visuals med intressanta bilder. Teamore spelar live och sen har vi med oss två utmärkta DJ:s från Berlin som ständigt turnerar i hela världen (DJ Deelay och Mohan Das).

Vad tycker du om minimal-scenen i Berlin?

Det håller på att bli bättre. Folk har kul med musiken och bråkar mindre om småsaker. Minimal som musikstil är coolt, men jag tycker inte om att minimal ibland används som bakgrundsmusik för drogkonsumtion. Om det inte handlar om musiken – då ska man inte gå på klubb överhuvudtaget.

Du har just släppt ett nytt album. Kan du berätta lite om det?

Det heter Berlin_Zoo och är en hyllning till staden Berlin, som är som ett stort zoo! På titelspåret rappar Quio och det är egentligen en blandning mellan techno och hip-hop med en refräng som man kan sjunga med i: ”Berlin is a funky zoo...”. Den låten spelar jag live på fredag. Skivan kom i december och har redan uppmärksammats lite här och var, vilket är roligt eftersom det är ett rätt vilt album. Det blandar chillout, minimal, house och hård techno.

Du har varit i Sverige förut. Något favoritord?


Jag gillar att ni säger ”Tack” så ofta. Vi tyskar är lite råare mot varandra, men jag uppskattar att ni svenskar är avslappnade, trevliga och artiga mot varandra. ”Tack” är ett bra ord.

Inga kommentarer: