fredag 27 mars 2009

Till minne av Alex van Heerden

Strömfavoriten Alex van Heerden hedras under våren med en utställning och en konsert på Botkyrka konsthall. Här finns mer info.

Vernissage lördag 28 mars kl 14-17

Kl 15 invigs utställningen av Pernilla Hellman, kulturchef i Botkyrka. Därefter spelning med Håkan Lidbo och Magnus Johansson.

Utställningen Expectations - Utsikter handlar om Sydafrika efter apartheid och USA efter Obama. Den berättar också om musik som minne och som en plats för att möta sig själv och andra.
Det är femton år sedan Sydafrika hade sitt första fria allmänna val, i januari svors Barack Hussein Obama in som USAs första afroamerikanska president. Hur berättar man om stora samhällsförändringar med hjälp av konst? Vad kan kultur betyda i möten människor emellan? Och vilka är krafterna som hindrar eller driver oss vidare?

Frågeställningarna ledde fram till verket Feedback av Janet Cardiff och George Bures Miller, ett ljudkonstverk som med all sin kraft vill få dig som besökare att ta plats i världen. Verket är kännetecknande för konstnärernas sätt att experimentera med hur ljud formar vår närvarokänsla i gränslandet mellan ljudkonst, film och teater. Feedback aktiveras av besökaren och består av en girarrförstärkare och en wah-wah-pedal. Wah-wah-pedalen är en typ av musikeffekt som gör att gitarrens ljud låter som en människas röst. Jimi Hendrix’s improviserade soloframförande av den amerikanska nationalsången Star Spangled Banner på Woodstock är idag en laddad symbol för 60-talets fredsrörelse och motståndskultur. Feedback skapades 2004, samma år som George W. Bush omvaldes som USAs president.

Konstnären Katerina Mistal har undersökt frågor om global orättvisa på plats i Sydafrika. Resultet blev verket Limits; unga sydafrikaner i vackra purpurfärgade skoluniformer trycks eller trycker sig mot en kraftig, transparent gräns. Är de hindrade i sin resa eller vilar de i väntan på något nytt? Katerina Mistal har tidigare arbetat med video och större installationer i Sverige och runtom i Europa, ofta med ett intresse för mänsklighetens yttre och inre gränser.

Frågan om nya möjligheter ledde oss också fram till ett möte med den sydafrikanska musikern Alex Van Heerden. Genom researchresor till Kapstaden, Sydafrika, blev det tydligt att mycket av den gränsöverskridande kraften inom kulturen i Kapområdet finns i musiken. Alex van Heerden påbörjade 2007 arbetet med en ny typ av institution, ett musikmuseum som berättar om Sydafrikas historia och hur människor länkas samman - musik som minne, musik som en framtidens arkitektur. År 2010 kommer vingården Solms Delta, som finansierar projektet, att inviga Musikmuseet. Vingården har precis som så många andra platser i Sydafrika en mörk historia, en historia om våld, kategorisering och slaveri. Det var först när arbetet med att kartlägga gårdens historia inleddes som platsen började förändras.

I januari i år omkom Alex van Heerden tragiskt i en bilolycka. Botkyrka konsthall presenterar hans och Solms Delta/Museum van de Caabs arbete genom ett filmbaserat musikarkiv och en nyproducerad tapet i numrerad upplaga av illustratören Maja Sten utgiven på Botkyrka konsthalls artist’s book-förlag Labyrint Press.

Den 2 maj aktiveras utställningen med konserten Alex with Love (Alex van Heerden 1974-2009) då sydafrikanska och svenska musiker spelar tillsammans. Spår av konserten i form av ett ljudverk av musikerna Håkan Lidbo och Magnus Johansson finns i utställningen redan från öppningen.

Inga kommentarer: