torsdag 19 mars 2009

Bye Bye Groove

Ni som läser bloggen har säkert också läst mina artiklar och recensioner i Groove genom åren. Sju år blev det totalt, men nu känner jag att det är dags att gå vidare. så idag satte jag punkt. känns skönt, även om det har varit roligt och jag har skrivit om många intressanta artister.

Tiden har inte räckt till och från mina ursprungligen 15 recensioner och en artikel per nummer har det blivit sporadiskt arbete med någon recension då och då. Hoppas dock att någon krigar vidare för elektronika och techno. Det behöver alla tidningar i Sverige. Vi bor fortfarande i rockland, så att skribenter ägnar sig åt elektronisk musik är viktigt.

Min sista recension för Groove blev tyvärr på en samlingsskiva med Erasure. Inte någon höjdpunkt, vare sig stilistiskt eller vad det gäller objektet för recension. Min sista artikel känns dock bra och därför bjuder jag på den här nedan...

Shinedoe – dansant dj utan genrebegränsningar

Med en sprillans ny tolva i bagaget reser Shinedoe jorden runt och fyller dansgolv. Samtidigt filar hon på sitt album som kommer nästa år.

I Sverige blev hon ett namn när hon remixade The Knifes Silent Shout. Men Shinedoe har gjort mycket mer än så. I Amsterdams klubbvärld har hon varit ett stort namn i mer än tio år. Även om det varit lite sisådär med hur folk har stavat namnet. I passet står det Chinedu Nwosu, men när hon såg sitt namn på planscher var det aldrig rätt.
– Alla skrev Shinedoe eftersom mitt namn uttalas så. Det var lika bra att byta stavning och börja skriva som alla andra, säger Shinedoe och skrattar.

Shinedoes föräldrar är immigranter från Nigeria och det är enligt henne själv en viktig pusselbit för hennes musikaliska utveckling:
– Afrikansk musik handlar precis som techno och house nästan uteslutande om rytmer. Det är elementet som driver musiken framåt. Jag har fått med mig mycket hemifrån och jag är stolt över mina rötter. Min mamma spelade alltid musik hemma och hon var en duktig dansare. Redan som liten förstod jag hur musik och dans sitter ihop.

När hon sedan inledde sin klubbkarriär var det just som dansare. Redan som femtonåring dansade hon professionellt på klubbar, konserter och i videoproduktioner. Men sedan provade hon att ställa sig bakom skivspelarna.
– Som dansare översatte jag någon annans musik till rörelser. Nu är det jag som väljer skivorna, men eftersom jag varit dansare har jag lätt för att bygga stämningar på dansgolvet.

Denna förmåga har hon också tagit med sig in i studion. Sedan 2005 driver hon det egna skivbolaget Intacto Records. Men Shinedo är också producent . Nyligen släppte hon tolvan Ibo Grooves/Back in tha days. Den är ytterligare ett bevis på Shinedoes oerhörda känsla för rytmer. Där Ibo Grooves är en lekfull mix av minimal och afrikanska rytmer är Back in the days djupare och mer harmonisk. En låt som samtidigt är en hyllning till den tidiga chicagohousen. Tolvan fungerar dessutom som ett smakprov inför det album som ska komma nästa år.
– När jag inte är ute och dj:ar, arbetar jag på mitt kommande album. Jag kan inte säga så mycket mer om det än att det låter som Shinedoe, haha. Jag är nämligen inte färdig med materialet än.
Men något kan du väl avslöja?
– Jo, det är absolut ett album för dansgolvet. Det är alltid det viktigaste för mig, att det kan fylla dansgolv och höja partystämningen. Det kommer också vara varmt och mycket djupt i soundet.

Som dj blandar Shinedoe gärna mellan minimal, gammaldags detroittechno och djup house. Möjligen kommer det också märkas på albumet.
– Genrer är till för att blandas. Men det är inget jag funderar på, det bara händer. Mina influenser är varierade och då blir min musik det också, säger Shinedoe leende.

Sen hoppar hon upp på sin cykel och korsar en av Amsterdams många kanalbroar. På väg mot en vinylaffär och efter det till ännu ett party. Så klart.

Mats Almegård

Inga kommentarer: