fredag 26 februari 2010

Pangea - Joy Orbison 1-0


När Burial släppte sitt debutalbum startade hetsjakten efter vem han kunde vara. Självklart var det så. "Burial" var ett underbart, kolsvart, regnglittrande soundtrack till nätter i den stora staden. Skivan stod ut mycket på grund av sina samplingar och melodier. Men på uppföljaren "Untrue" kändes det redan för mycket. De där röstsamplingarna, de där beatsen som lät som en klickande revolver eller nycklar som gneds mot varandra var innovativa och sköna när de kom. Men det höll inte riktigt att göra en uppföljare som i princip lät identisk.

Joy Orbison räknas till en av de hetaste dubstepproducenterna för tillfället. Nya tolvan "The Shrew Would Have Cushioned The Blow" (Aus Music) kommer förmodligen cementera den statusen. Men tyvärr kan jag inte riktigt känna att han svarar upp mot hajpen på den här tolvan. De där röstsamplingarna han kör om och om igen låter oerhört mycket som något han hittat på Burials hårddisk och då känns det rätt ointressant och oinspirerat.

Herr Orbison borde kolla in Pangeas senaste tolva "Pangea EP" (Hessle Audio) för lite tips om hur man gör bra dubstep med röstsamplingar. Inledande "Why" är en sagolik mix av dubstep, garage, twostep med soulig eller rnb-ig sång. En smäktande vacker soulsång som backas upp av hårdare beats. Att Pangea dessutom blir hårdare på de övriga spåren talar om att han har förmåga att variera sitt sound. Och det är precis det Joy Orbison borde lärt sig av Burial: inte att samplingar med heliumröster rockar, utan att det är viktigt att inte köra på formulär 1 hela tiden.

torsdag 25 februari 2010

iPhone-app


Nu har vi på Ström en iPhone-app att kolla upp! Programmerad av Jonatan Liljedahl och designad av Håkan Ullberg. Är du iPhoneanvändare är det bara att ladda ner och köra.

Här finns info.

 Med ett enkelt knapptryck skickar du sen upp din remix till oss... och är den bra kör vi den i radio. 17 mars är vi tillbaka i etern, så sätt igång och jamma nu.

Jag har testat köra lite grann och tycker det är skitkul. Även fast jag inte har någon vana av att göra musik, och tycker det är här med teknik är rätt krångligt, så skapade jag en trevlig knaster-electronica-låt rätt snabbt.


http://soundcloud.com/tilliander/mokira-modular-session-20100224

Mokira spelar live nu på lördag på Fylkingen i Stockholm.
Det kommer bjudas på rätt mycket ny musik som bara kommer höras just på lördag.
På länken överst får ni ett smakprov på hur det troligtvis kommer låta vid midnatt.

onsdag 24 februari 2010

Börft Records sänder webradio





I början av nittiotalet såg jag en riktigt ful annons för en ny skiva i tidningen Release.
Skivbolagets logga var och är en traktor och musiken de släpper är allt från obskyra ljudexperiment via elektronisk pop till techno och acid house.
Kanske var Börft Records sveriges första skivbolag som släppte lite skevare techno?

I vilket fall som helst sänder Börft Records webradio med premiär ikväll. 22.00-24.00
Jag citerar skivbolagsdirektör Jan Zwarre Svensson:


"Ikväll drar vi igång med en liten undreground internet-radio-sändning.
Gjorde en test förra Onsdagen men ikväll är det Premiär kl: 22.00 - 24.00.
Det blir Jay Allison (UK) som gästar skivpelarna med all slags experimentell musik.
Om jag orkar blir det en återkommande tid att sända varje onsdag 22.00, olika teman varje gång
eller gäster eller inga teman alls, en Börft-kanal liksom.
Det är begränsad bandvidd/besökare...."

Lyssna på: http://privat.bahnhof.se/wb255177/styrkafm.htm
Mer info om Börft Records: http://www.borft.com

Radiotips

2009 var året då jag återupptäckte The Colour of Spring med Talk Talk. Vilken skiva. Vilken skiva. När jag intervjuade Mogwai för Groove för några år sedan lyfte de fram Talk Talks "Laughing Stock" som det bästa album som någonsin gjorts. Igår körde kalejdoskop en Mark Hollis-special som jag rekommenderar varmt. Ni hittar programmet här.

torsdag 11 februari 2010

Lite fler bloggare

Snart kommer resten av Strömredaktionen också blogga här. Det blir fint.

Håkan får träffa Abe


Uh. Precis efter jag skrivit att allt är fint och harmoniskt på Strömredaktionen når mig nyheten att Håkan Lidbo tar med sig sitt serietidning goes techno-projekt till Maria am Ostbahnhof i Berlin nästa vecka. Och då börjar avundsjukan gro i mig. Jag vill också lyssna på Abe Duque spela plattor... ju. Dessutom skulle det självklart vara kul att se Håkan vs Magnum 38 också.

Plastikman live


Under våren gör Richie Hawtin en världsturné med sitt alias Plastikman. Ett antal livespelningar lär det bli, lite oklart än var och när och om han kommer att komma i närheten av Sverige. Det är bara att sätta igång att hoppas och att logga in på hans hemsida då och då.

Protester och överkörda medarbetare


Nej, det handlar inte om oss. Dagens rubrik på Resumés hemsida låter ana att protesterna haglar och att stämningen är sur på Ström-redaktionen. Så är inte fallet. Vi jobbar för fullt med säsong 5 - ja, just det! Ström i P2 firar 5 år i etern under våren. Även om förkylningarna drar ner stämningen kör vi inte över varandra alls, utan jobbar smidigt vidare för att göra ett bra radioprogram för Er - våra lyssnare. Att vi har roligt på jobbet behöver väl knappast poängteras? Vi älskar ju att spela och prata om elektronisk musik. Den 17 mars kör vi igång igen. Utan överkörningar, förhoppningsvis utan proteststormar.

fredag 5 februari 2010

Det där kategoriserandet


Visst ägnar jag mig rätt flitigt åt fackindelningar i musiksammanhang. Någon viss musik är dubstep, något annat som är snarlikt kanske hellre bör beskrivas som dubtechno. När jag var tonåring och gjorde allt för att vara synthare sa jag ofta saker som "gitarrer är hemska och svensk musik är skit". Mest för att avgränsa mig mot andra i min omgivning som råkade lyssna på Union Carbide Productions och liknande musik. Att jag sen köpte Union Carbide-plattorna och lyssnade hemma själv också är en annan historia. Liksom att mina stora favoriter var Einstürzende Neubauten som bland annat spelade på just gitarrer. Nåväl, som tonåring kanske man kan kosta på sig att vara lite ologiskt kategoriserande. Svart/vitt var mitt förhållningssätt till världen.

Men, kära kids, låt nu farbror tala om hur det ligger till. Svart och vitt övergår mer och mer i gråzoner när åren trillar in. Det gör inte att allt blir grått (som jag för övrigt håller som en av världens bästa färger - idag är det grått all over som gäller i min klädsel) och trist. Nej, snarare att man ser nyanser och uppskattar mer än en slags musikstil.

Därför förvånar det mig lite att jag nu. Sisådär 20 år senare alltid får äta upp mina kategoriska uttalanden som tonåring. Inte av de som hörde dem, eller ens vet om att jag yppat dem. Nej, de har ju precis som jag gått vidare och insett att elektronisk musik, jazz, blues, hiphop och vad det nu var vi INTE lyssnade på då - att det också är bra och i många fall kan kännas oändligt mycket bättre än det man höll högst när man var ung (ta ett band som Vomito Negro. Hur kunde jag ens gilla dem då? Medan ett rockband som Sonic Youth alltid bestått. En del skivor är svagare än andra, men som helhet är de utsökta).

Nej, men då och då stöter man på någon ny bekantskap. En vän till en vän, en musikjournalistkollega, en bekant, en okänd - alla djupt intresserade av musik. Häromdagen gjorde jag just det. Vi pratade om all möjlig musik och tyckte lika om en del, olikt om annat. Sen berättade jag att jag gör Ström i P2 och att jag älskar elektronisk musik.
- "jahaaaaaaaaa" och så den där granskande, lite sneda och misstänksamma blicken.
- "Vad har du i din iPod då?"

Jag höll fram min iPod och sa: "scrolla så får du se".

2562, Claro Intelecto, Delsin 2.0-samlingen, senaste Deadbeat-mixen, Emptyset, Mika Vainio, AGF, Grischa Lichtenberger, Nico Purman, Pär Grindvik, Vladislav Delay och Bloody Mary bläddrades förbi med bistra nickningar.

Men sen kom ett förvånat uttryck i ansiktet på N (som vi kan kalla honom):
- "Miles Davis?, Bruce Springsteen???, Phoenix????, Tindersticks?????, Wilco??????, Neil Young??????, Regina Spektor??????, Pink Floyd???????" Gillar DU det här??, och så den där granskande blicken igen, kombinerat med en halvöppen mun som uttryckte förvåning.
- Ja, det är klart. Annars hade jag ju inte haft det i min iPod.
- Men du gillar ju ELEKTRONISK musik?!!!!!

Ridå.

Denne man har ingen aning om mina brådmogna uttalanden om att gitarrer inte funkar. Min slutsats är någon av följande:

1. you get what you deserve. Någon högre makt har bestämt sig för att plåga mig med att alltid få äta upp mina gamla dumma kommentarer.
2. rockmän tycker att allt elektroniskt är suspekt och tror att man har en annan slags hörsel om man bestämmer sig för att lyssna på elektronisk musik. då KAN man inte uppskatta Neil Young. Och gör man det - ja, då lyssnar man på "fel" skiva, av "fel" anledning.
3. kategoriserande och fackindelning tillåter inget överskridande. Då blir världen svårförstådd och går inte att tolka alls.
4. elektronisk musik - efter vad? 30 år? - upplevs fortfarande som så "nytt" och "konstigt" att det inte går att föreställa sig att det har någon som helst koppling till någon annan musikform.

måndag 1 februari 2010

Nitzer Ebb/Depeche Mode, Globen 31 januari




Förra gången det begav sig - under Music For The Masses-turnén låg jag hemma i feber och hade ångest för att jag missade mina två största favoritband. 22 år senare är det dags igen och mina förväntningar är inte riktigt lika högt ställda som de var den gången. Det var ett tag sedan jag lyssnade på Nitzer eller dM på repeat.

Men som de rutinerade band de båda är gav både Nitzer Ebb och Depeche Mode valuta för pengarna. Nitzer Ebb lät mäktigt tajta och när de kickade igång konserten med en stenhård version av "Murderous" kändes det både nostalgiskt och bra 2010 på samma gång. K brukar inte gilla Nitzer Ebb hemma, men när halva "Murderous" hade gått vände hon sig till mig och sa "nu förstår jag varför du gillar Nitzer Ebb". Det var tungt, tajt och hårt. Precis som det ska vara. Att sedan Douglas var oklanderligt klädd i svart kostym, vit skjorta och svart slips gjorde inte saken sämre. Låtarna från nya "Industrial Complex" lät ok, inte dåligt på något sätt. Bara inte lika bra som "Lightning Man" eller någon annan av de tidiga hitlåtarna.

Samma sak gällde Depeche Mode. Inledningen med mycket material från nya (och totalt ointressanta) "Sounds of the Universe" blev en halvseg historia. Bättre då när de ägnade sig åt att spela gamla hitlåtar som fick mitt synthhjärta att klappa nostalgiskt. "Never let me down again" är alltid fantastisk, "Personal Jesus" och "I feel you" är alltid bättre live än på skiva. "World in my eyes", "Policy of Truth", "Precious" och "Walking in my shoes" var också makalösa. Men den låt som lyfte mest var nog "Stripped" - oerhört bra liveversion.

Att sedan Martin och Dave såg ut som de trivdes på jobbet, att Dave sjunger lika bra som förr och att både inhyrd trumslagare och keyboardist är sjukt duktiga gjorde inte saken sämre. Roligt också att Martin Gore får kliva fram lite mer nu när Dave inte orkar hålla lika mycket låda som tidigare under karriären. Sen är det ju knappast så att de måste vinna publiken. Snarare har dM alltid en publik i Sverige som tigger om bandets kärlek. Men inte ens publiken kan göra något åt sömnpiller som "Wrong"...

Så trots en seg start lyfte det bra på globen.

(Bilderna är urkassa, men ändå.)