torsdag 12 november 2009

Lidbos lista

Att Håkan Lidbo gillar bra musik kommer inte direkt som en överraskning. Med en femte Strömsäsong under produktion (vi börjar sända igen i mitten av mars) och därmed med fyra under bältet har vi givetvis hunnit diskutera musik både kors och tvärs. Det är ju typ det vi gör när vi tar paus från att hm, diskutera musik för Ström.

På bloggen Throw Me Away listar nu Håkan sina tio bästa låtar och det är spännande läsning - och grymma låtar. Visst anade jag Yello, New Order, Ligeti, Kraftwerk, Plastikman, Autechre och Miles Davis - som sagt. Vi känner varandra vid det här laget. Och i min bok känner man någon när man kan ana sig till åtminstone fem favoritlåtar.

Men det fanns små glada överraskningar också. Som att Håkan gillar Einstein A Go-Go med Landscape. Den har vi aldrig diskuterat! Och som jag älskar den låten. Jag minns en varm sommardag 1981 när jag precis hade spelat in den från Poporama. Jag tog med min lilla svarta kassettbandspelare - mono - till Nordstjärnan - badplatsen - där jag och min kompis Mackan tyckte vi var coolast. Det var vi - vi var helt ensamma och vi blåste ut Einstein A Go-Go på åtminstone volym 6 på den lilla monobandaren. Sen badade vi och sjöng Einstein A Go-Go.

Inga kommentarer: