torsdag 13 november 2008

I´ve lost control





På årets Amsterdam Dance Event gick rutin före nybörjarentusiasm, kunnande före trendkänslighet. I alla fall kändes det så för mig. Ingen imponerade lika mycket på mig som DJ Pierre. Hans DJ-set var helt optimalt. Hans mixar var tajta, snygga och ökade stämningen i lokalen varje gång. Det enda negativa var att han spelade för kort tid, men samtidigt måste jag undra om vi hade klarat två timmar till? DJ Pierre hade nog skruvat upp mig för hårt om han fortsatt. Så att den sista mixen hade fått mig att gå av på mitten eller något. Så bra var det.

För mig var det väl också lite av en överraskning att en gammal (acid) house-jockey skulle slå alla minimal-jocks, som jag vanligtvis älskar, på fingrarna. Detta har resulterat i att min iPod de senaste veckorna varit fylld med gamla Chicagotraxx och att housen är tillbaka i mitt liv, efter att ha suttit i karantän i några år (ja, om man bortser från Daft Punk och några till som alltid finns i mitt hjärta - och min iPod).

När DJ Pierre nu dammar av gamla I´ve Lost Control (tidigare bland annat med på samlingen ACID: Can You Jack?(Chicago Acid and Experimental House 1985-95)) och ger ut den i tre versioner på International DeeJay Gigolos lyckas han faktiskt skruva mig ett varv till.

Piskande high-hats. marscherande 4/4-beat. galna vrål. lugna viskningar som talar om att han förlorat kontrollen. rullande pukor. stunsig basgång. vinande psykedeliska synthljud. MUMS. en klar fempoängare.

I´ve Lost Control är oerhört enkel i sin uppbyggnad. den liksom stöter sig framåt. ändå lyckas DJ Pierre att bygga, bygga, bygga i låten. Tempot ökar inte. men det känns så. jag skulle vilja ha en femtimmarsvariant som man kunde dansa till en hel natt. börja lite försiktigt, tagga upp, tagga upp och sen bara vara galen på dansgolvet under sista timmen. så föreställer jag mig just nu världens bästa klubbupplevelse.

måste bara hålla igen och INTE köra den om och om och om igen när jag och mina strömkollegor spelar på Digital Tone Festival i Umeå senare i november. Men en spelning? Check.

1 kommentar:

kchr sa...

Av ren kuriosa skulle jag vilja veta huruvida Sleezy D släppte "I've lost control" före Adonis' "No way back". De är nästintill identiska i uppbyggnaden och röstsamplingarna.

Nog för att mycket på den tiden var begränsat till samma gear, men... ;-)

Någon som har koll? De släpptes båda 1986.