onsdag 25 juni 2008

Nörd varannat år

Jag skulle gissa att 75 procent av Strömredaktionen skiter fullständigt i fotbolls-EM. Det enda jag vet är att Andreas livemixade ljudet från matchen mellan Sverige och Ryssland på Riche i Stockholm. Det handlade om att klippa sönder kommentatorernas snack, lägga på drones, bubblande 303:or och dubbiga basgångar. Låter som en skön kväll, men jag gick inte dit... jag är fotbollstok vartannat år: när det är EM och när det är VM. Resten av tiden bryr jag mig inte särskilt mycket. Men just nu vill jag höra allt kommentatorerna säger, jag vill läsa på nätet och i tidningar, jag vill se alla matcher.

Allsvenskan är ett skämt - tråkigare fotboll får man leta efter. Men när det är VM och EM är det annorlunda. Bra spelare, bra fotboll, stor dramatik och många nervösa och roliga stunder framför TV:n. Att Sverige åkte ur var väntat. Inte ens Zlatan klarar att spela ensam mot andra landslag. Som tur är för mig (de 25 procenten i Strömredaktionen som alltså bryr sig) är mitt andra favoritlag med - Tyskland. För inte nog med att Tyskland är världens technonation nummer ett, jag har också bott där en gång i tiden och det är klart att jag håller på dem. Ikväll möter de Turkiet och jag laddar järnet. Det vore så kul med Tyskland i final - allra helst mot Spanien. Vilken match det skulle bli!

Så låt oss hoppas att Lukas Podolski gör som han brukat göra i EM: mål...



Jag laddar i alla fall för match. Iförd mina Adidas med tysk landslagsdesign. Nördigt? visst fan är det det. Men jag är ju nörd när det gäller musik, så varför inte när det gäller fotboll så där en gång vartannat år?

1 kommentar:

Anonym sa...

Exakt just nu spelar tyskland final mot just Spanien. Du fick som du ville så långt. Återstår dock att se resultetet :)