måndag 11 oktober 2010

Ida Bach Jensen Live på Kammartronika på torsdag



På torsdag den 14 oktober klockan 19.00 öppnar vi Studio 2:s dörrar i Radiohuset för en spännande kväll där kammarmusik blandas med elektronika. En av artisterna är Ida Bach Jensen som medverkat i Ström i P2, då hon var med och pratade litteratur och elektronika. Nu kommer hon till Stockholm för att bjuda på ett fint liveset. Det kommer bli grymt, så missa inte. Jag ställde några frågor till Ida inför spelningen. Här kommer svaren:

Vad ska du framföra under Kammartronika-kvällen?

Jeg spiller elektro-akustisk musik som primært vokser ud af kontrabassens klanglige muligheder og frekvenser. Jeg skaber og bygger musikken op på stedet med min loopsampler, hvor jeg optager og bearbejder dét jeg spiller på scenen. Jeg er uddannet klasssisk kontrabassist men bevæger mig mest i det rytmiske og elektroniske "cross-over" felt. Min musik svinger imellem klassiske strøg og elektroniske sounds som sammen opbygger et musikalsk univers. Og så er det muligt, at Gunnar Ekelöf dukker op midt i musikken i studio 2!

Vilket förhållande har du till kammarmusik?

Kammermusik er intim og tæt på - som hjertet i musik. Et sted, hvor man kan dyrke musikkens essens og zoome ind på områder man ønsker at vende og udfolde i musikken. Jeg kan lide dette "close-up" i kammermusik - med musikalske samtaler og ikke mindst rum og plads til de forskellige stemmer. Kombinationen af instrumenter der får lov at klinge. De klassiske strygerkvartetter er top notch - desværre er kontrabassen ikke med i dét selskab. Derfor må man som kontrabassist selv være med til at skabe musik og indgå kreative samarbejder med andre kunstnere, hvilket iøvrigt også er en stor gevinst som musiker.

Har du alltid blandat cello och elektroniska instrument och hur kom du på att det var den vägen du ville gå?

Jeg er vokset op som enebarn og er altid trivedes med at opfinde ting og sager på mit værelse. Den vane har fuldt mig siden. Kontrabassen er det eneste instrument jeg virkelig kan spille på, så mit første skridt var, at hive al den lyd jeg kunne ud af kontrabassen med akustiske effekter. Siden købte jeg en digital 8 spors båndoptager med zip-disketter som åbnede mit liv fuldstændig. Jeg begyndte at lave filmmusik. Så fik jeg fat i den grønne Line 6 som er en enkel loop-sampler der er brugt af mange musikere og sangere. Det var super kreativt at få alle de stemmer som jeg hørte i mit hovede ned i maskinen ved et tryk med foden og ud i rummet . Alle mennesker skulle have en loopmaskine - samt en have eller altan at gå ud i og få frisk luft og græs mellem tæerne. Kombinationen af kontrabas og elektroniske effekter falder mig helt naturligt, da sammensmeltningen af de to udtryk resonerer med de stemninger og lydbilleder jeg har inden i. Jeg er opvokset med hvalsang, indisk musik, Nina Hagen, Maria Callas mfl. på grammofonen, så der er ikke noget der rigtig chokerer mig musikalsk.

Har du någon favorit inom elektronisk musik?

I det elektroniske område, tænker jeg især på Laurie Andersson, fordi hun er en intakt og søgende kunstner med noget oprigtigt på hjerte. Jeg oplevede hende live i New York i marts til en koncert sammen med Philip Glass, Bobbi Mc.Ferrin og et hold tibetanske sangere. Steve Reich har også altid rørt noget i mig. Jeg kan lide drivet og idéerne i hans musik. I Danmark er der bl.a. elektroniske kunstnere som Rumpistol og Trentemøller hvis musik jeg synes svinger fedt i et felt mellem alvor, leg og rum.

Favoriter inom klassisk musik?

Bach er nok min favorit til alle tider. Jeg nyder især renaissance og barokmusik. Rameau og Purcell. Arvo Pärt er også fantastisk. Og så har jeg fået ørerne op for gamle svenske folkelige koraler fra bygder og øer hvor der ikke fandtes orgel i kirken, og hvor folket selv formede og improviserede melodierne. Det synes jeg er utroligt spændende. Har netop indgået et samarbejde med den svenske mezzosopran Agnethe Christensen med udgangspunkt i tidlige nordiske koraler og ballader - samt lidt Hildegard af Bingen.

Inga kommentarer: