torsdag 18 juni 2009

Återuppståndelse


Det har varit mycket tyst här på Strömbloggen de senaste veckorna. I och för sig har det varit mer aktivitet på annat håll: Voltfestivalen i Uppsala, mycket tidningsartiklar om Volt och om Musiken vi hatar-skivan, som exempelvis i DN - med fin recension av Martin Nyström och artikel av Johanna Paulsson - läses här.

Så det kanske inte märkts att det varit tomt och tyst här. Ström har varit med ändå, i tidningar som Wire, Raveline och många andra. Jättekul tycker vi på Ström såklart.

Anledningen till tystnaden är att jag drog på mig en lunginflammation och har legat däckad i exakt tre veckor. Mycket trist, missade inte bara Volt och releasefest för hatskivan. Missar även Sonar som börjar idag eller imorgon - orkar inte ens fundera på vilket av dem det är. Flygbiljetten är betald. Men jag orkar inte åka.

Under sjuksvängen har jag i alla fall haft tid att lyssna på mycket bra (och för mig ny) musik. Jag hann också med filmen Dub Echoes - en dokumentär om dub. Den var ok. Inte mer. Men den fick en dryg timme att försvinna!

Spellista under lunginflammation - lägg märke till att jag nästan skippade det elektroniska - undrar om det är en del av sjukbilden - eller om jag överdoserat elektronika och behövde något annat för att tillfriskna?

Sonic Youth - The Eternal
Ornette Coleman - This is our music
Wilco - Wilco (The Album)
Anna Järvinen - Man var bland molnen
Miles Davis - on the corner
Alva Noto - Xeroxx vol 2
Bibio - Ambivalence Avenue
Bill Callahan - Sometimes I wish we were an eagle

och så blandade låtar med regina spektor, crippled black phoenix, fleet foxes, phoenix och annat.

jag tror att det behövdes en dos rock, jazz och country för att bli frisk...

Inga kommentarer: